L'Occitan

  • Un, dus, tres, quate…

Qu’ei lo nombre de sites bilingües francés-occitan en Gèrs dempuèi la dintrada 2023.

Après Plasença en 2005, l’Isla de Baish en 2013, Vic en Fezensac en 2021, ua navèra seccion bilingüa veng de draubir a Monbrun (RPI Monbrun-Encaussa) e prepausa aus escolans de classa mairala d’aprénguer la lenga nòsta.

  • Coma se passa l’ensenhament bilingüe dins las escòlas publicas ?

Qu’ei un ensenhament a paritat orària, es a díser que la mitat de las activitats d’ensenhament son prepausadas en francés (12 oras) e l’auta mitat en occitan (12 oras). L’objectiu es de mestrejar las duas lengas en tot seguir lo programa escolar qu’ei lo medish que lo de las autas classas.

L’ensenhament bilingüe, d’on ei prepausat, n’es pas obligatòri, los pairs an totjorn la causida entre lo cursus bilingüe e lo cursus en francés.

  • E après ?

Començat en classa mairala, l’ensenhament bilingüe contunha a l’escòla elementari dins las medishas condicions.

Au collègi et au licèu los escolans bilingües an 2 oras d’ensenhament de la lenga e 3 oras d’ensenhament d’ua auta disciplina en occitan per setmana.

  • D’autas fòrmas d’ensenhament

Dempuèi 2013, un dispositiu d’iniciacion a la lenga e a la cultura regionalas qu’ei prepausat dins las escòlas primàrias deu departament, peu biais d’operators coma lo CREO (Centre Regionau d’Ensenhament de l’Occitan) o Parlem !. Mercés a un finançament a paritat entre lo Departament e las comunas o comunautats de comunas concernidas, los escolans benefician d’intervencions pendent 6 meses a autor de ua ora per setmana per las classas elementaris e mièja ora per setmana per las classas mairalas.

Dins lo dusau grad, un ensenhament opcionau qu’ei tanben prepausat dins 9 collègis e un licèu deu departament.

  • Ua volontat partatjada de desvolopar l’auhèrta d’ensenhament de l’occitan…

Lo Conselh Departamentau de Gèrs qu’ei, a costat de l’Estat, de la Region Occitania, de l’Ofici Public de la lenga occitana e d’autes departaments e aglomeracions de l’academia de Tolosa, engatjat dins ua volontat de melhorar las condicions de transmission e d’ensenhament de la lenga nòsta. Atau, estoc signatari de la convencion de desvolopament de l’auherta d’ensenhament dins l’academia de Tolosa.

  • Un cadre legislatiu favorable mes…

La lei Molac, votada lo 21 de mai de 2021, preved ua generalizacion de l’ensenhament de las lengas regionalas dins l’encastre de convencions Estat-Collectivitats. Çaquelà, lo compte n’i es pas e nombrosas son las dificultats tà desvolopar vertaderament l’auherta. La manca d’ensenhaires, la refòrma deu licèu e la concurréncia damb d’autas disciplinas son autant de trebucs a l’aplicacion d’aquera lei.

  • Ua dinamica positiva en Gèrs

Se podèm esperar la creacion d’un navèth site bilingüe a la dintrada que veng, nos podèm dejà felicitar de sàber que 619 escolans benefician d’une iniciacion a l’occitan, 422 escolans seguishen un ensenhament bilingüe de l’escòla primària au licèu e 592 escolans seguishen un ensenhament opcionau.

« Quina que sia la fòrma d’ensenhament sus un territòri, la preséncia de la lenga a l’escola balha ua dinamica e fedèra las generacions a l’entorn d’ua cultura comuna. »

Trantalhatz pas a anar devisar en occitan damb un mainat, lo plaser serà partatjat, de segur !

  • Un, deux, trois, quatre…

C’est le nombre de sites bilingues français-occitan dans le Gers depuis la rentrée 2023.

Après Plaisance du Gers en 2005, l’Isle Jourdain en 2013, Vic Fezensac en 2021, une nouvelle section bilingue vient d’ouvrir à Monbrun (RPI Monbrun-Encausse) et propose aux écoliers de maternelle d’apprendre la « lenga nòsta ».

  • Comment se déroule l’enseignement bilingue dans les écoles publiques ?

C’est un enseignement à parité horaire, c’est-à-dire que la moitié des activités d’enseignement sont proposées en français (12h) et l’autre moitié en occitan (12h). L’objectif est de maîtriser les deux langues tout en suivant le programme scolaire identique à celui des autres classes.

L’enseignement bilingue, lorsqu’il est proposé, n’est pas obligatoire, les parents ont toujours le choix entre le cursus bilingue et le cursus en français.

  • Et après ?

Débuté en maternelle, l’enseignement bilingue se poursuit à l’école élémentaire selon les mêmes modalités.

Au collège et au lycée, les écoliers bilingues bénéficient chaque semaine de 2h d’enseignement de la langue et 3h d’enseignement d’une autre discipline en occitan.

  • D’autres formes d’enseignement

Depuis 2013, un dispositif d’initiation à la langue et à la culture régionales est proposé auprès des écoles primaires du département, par le biais d’opérateurs tels que le CREO (Centre Régional d’Enseignement de l’Occitan) ou Parlem !. Grâce à un financement à parité entre le Département et les communes ou communautés de communes concernées, les écoliers bénéficient d’interventions pendant 6 mois, à hauteur d’une heure hebdomadaire pour les classes élémentaires et d’une demi-heure hebdomadaire pour les classes maternelles.

Dans le second degré, un enseignement optionnel est également proposé au sein de 9 collèges et d’un lycée du département.

  • Une volonté partagée de développer l’offre d’enseignement de l’occitan

Le Conseil Départemental du Gers est engagé, aux côtés de l’Etat, de la Région Occitanie, de l’Office Public de la Langue Occitane et d’autres départements et agglomérations de l’académie de Toulouse, dans une volonté d’améliorer les conditions de transmission et d’enseignement de l’occitan. Ainsi il a été signataire de la convention de développement de l’offre d’enseignement dans l’académie de Toulouse.

  • Un cadre législatif favorable mais…

La loi Molac, votée le 21 mai 2021, prévoit une généralisation de l’enseignement des langues régionales dans le cadre de conventions Etat-Collectivités. Malgré tout, le compte n’y est pas et nombreuses sont les difficultés à développer véritablement l’offre. Le manque d’enseignants, la réforme du lycée et la concurrence avec d’autres disciplines sont autant d’obstacles à l’application de cette loi.

  • Une dynamique positive dans le Gers

Si nous pouvons espérer la création d’un nouveau site bilingue à la rentrée prochaine, nous pouvons déjà nous réjouir de savoir que 619 écoliers bénéficient d’une initiation à l’occitan, 422 écoliers suivent un enseignement bilingue de l’école primaire au lycée et 592 écoliers suivent un enseignement optionnel.

« Quelle que soit la forme d’enseignement sur un territoire, la présence de la langue au sein de l’école offre une dynamique et fédère les générations autour d’une culture commune. »

N’hésitez pas à aller discuter en occitan avec un enfant, le plaisir sera partagé, pour sûr !